Funksjonell trening

 
DSC_8007.jpg
 
 
 

Funksjonell trening kan kalles «hensiktsmessig trening», fordi målet er å gjøre deg bedre forberedt på å takle hverdagslige aktiviteter og gjøremål. Funksjonell trening går ut på å etterligne bestemte bevegelsesmønstre fra bestemte øvelser tilnærmet det du skal prestere i, uavhengig om du er en toppidrettsutøver eller om du sitter på kontoret det meste av dagen.

Gjennom funksjonell trening utfordrer vi stabilitet og bevegelighet ved å styrke samspillet mellom musklene i kroppen. Grunnprinsippet for treningen er at hoveddelen er godt planlagt og inneholder øvelser som utfordrer både kondisjon, styrke, balanse, smidighet, koordinasjon og eksplosivitet. Gjennom oppvarmingen forberedes kroppen på de øvelsene og bevegelsene som kommer i hoveddelen. Øvelsene som utføres er gjerne «store» hvor man benytter flere muskelgrupper samtidig.

Når man bruker f.eks apparater i styrketrening, isolerer man en muskelgruppe, og utelukker andre hensiktsmessige muskelgrupper, som man ville brukt i tilsvarende bevegelse i hverdagen. I våre funksjonelle treninger fokuserer vi derfor på bevegelser som likner det du typisk gjør til daglig, for å gjøre deg rustet til oppgaver som husarbeid, hagearbeid, løfting og bæring. Vi bruker ulikt utstyr, alt fra strikker, kettlebells, baller, frivekter til egen kroppsvekt.

Treningsprinsippet har blitt brukt i lang tid og dette er en time for deg som liker god gammeldags gymnastikk som blant annet bidrar til at du opprettholder god bevegelighet og mobilitet, i tillegg til styrke og koordinasjon.

Funksjonell trening bidrar til å gi deg en kropp som fungerer bra i hverdagen, men gjør deg også mindre utsatt for skader. Gjennom treningen blir du rustet til å tåle ytre belastninger bedre, gjennom økt styrke og smidighet. I tillegg vil du få fordelen av å redusere belastninger som følge av sittestillende arbeid. Mange har mye sitting i hverdagen, gjennom blant annet kontorarbeid, og mange opplever ubehag i nakke, rygg og skuldre som følge av uheldig stilling over tid.