Yoga på brett

 
DSC_7734.jpg
 
 
 

Yoga på brett

Yoga på brett er en form for yoga som utføres på et timeformet brett som utnytter tyngdekraften til å skape motstand og lette bevegelser. Brettet har 30% helling som gjør at øvelsene blir lettere eller mer utfordrende. Det er derfor lett å tilpasse etter dine begrensninger ut ifra hvor på brettet utfører øvelsene. Med dette mener vi at du f.eks kan gjøre push ups med hendene på toppen av brettet som gjør øvelsen lettere og mer skånsom for håndledd og skuldre. Ønsker du mer utfordring kan du snu deg og ha føttene på toppen av brettet, og hendene i bunn. Instruktøren hjelper deltakerne med alternativ til å gjøre øvelsene lettere eller tyngre.

Timen fokuserer på pust, bevegelighet, styrke, koordinasjon og kondisjon. Hensikten er å få mer energi i hverdagen, og å bli sterkere både fysisk og mentalt.

Timen begynner med meditasjon, hvor vi blant annet fokuserer på pust, lytte til sitt indre og bygge opp bevissthet om kroppen.

Vi går videre i oppvarmingsdelen hvor vi bruker stretching for å varme opp sener og ledd, samt større muskelgrupper. Her jobber vi med spenninger i kroppen, og strekker ulike muskelgrupper.

Det er festet to stropper i brettet som benyttes til stretchingen, og på grunn av brettets helling kommer man dypere inn i strekken enn om man f.eks ligger på gulvet. Ved hjelp av at du bruker stroppene kan du spenne av i større grad, både fordi du ikke trenger å bruke energi på å holde deg i en posisjon, og fordi du kan komme dypere inn i strekken med stroppene som redskap.

Vi gjør både statisk tøying og dynamisk oppvarming. Ved hjelp av dynamisk oppvarming får kroppen økt blodgjennomstrømning og mer oksygen til musklene. Timen er bygget opp av en flow med bevegelsesmønster som du vil kjenne igjen fra Pilates og ulike former for Yoga. Her utnytter vi også brettets funksjon, som skaper utfordringer for balanse og koordinasjon.

Hoveddelen inneholder både styrkeøvelser og kondisjon, hvor du utfordrer hele kroppen.

Timen avsluttes med avspenning, integrerer alt du har vært gjennom og roer ned kroppen. På denne måten får du tatt opp inntrykkene og gitt kroppen ny energi.