Pilates

 
DSC_7747.jpg
 
 
 

Pilates på Bekkestua

Styrke, balanse og stabiliseringstrening ved bruk av egen kroppsvekt.

Pilates er en styrketreningsform utviklet av Josef Pilates på tidlig 1900 tallet. Vi kategoriserer den som en «body and mind» time, hvor mind delen er bygget opp rundt prinsippene om sentrering, konsentrasjon, kontroll presisjon, pust og flyt.

 

Målet med treningen er økt stabilitet og kroppskontroll. Pilates utføres med rolige, skånsomme, og effektive øvelser. Alt skjer i takt med innpust og utpust i raske og kraftige, eller lange og myke bevegelser. Øvelsene skal komplimentere ryggsøylens funksjon og naturlige kurver gjennom fokus på: bekkenplassering, nakke/hodeplassering og skulderstabilisering.

 

I Pilatestrening jobber man med styrke og mobilitet, balanse og støttemuskulatur. Pilates har en positiv effekt på økt bevegelighet, bedre kroppskontroll og holdning, samt styrke med hovedvekt på kjerne- og støttemuskulatur. Dette for at du skal kunne bære kroppen på en korrekt måte.

 

Treningen er skånsom, og du vil gå ut med ny energi. Det rolige tempoet gjør at det passer for alle, enten du trenger gire ned eller trene kroppen skånsomt. Instruktøren vil også tilpasse nivået etter gruppen, og gi både modifikasjoner og tilpasning om man vil avansere. Dette er en fin måte å forebygge og å ta vare på rygg og systemet ditt generelt. Jo mer du gjør det, jo tyngre vil du oppleve at det er, ettersom du får bedre og bedre kontakt med den innerste muskulaturen. Vi sier ofte at vi jobber innenfra og ut i Pilates. Med dette menes at det er mye fokus på kontroll og kontakt med den dypeste innerste muskulaturen, som vi kanskje har vansker for å aktivere i hverdagen.

 

Timene baseres på å utføre korrekt teknikk, stabilisering av kjernen, og koordinering av pust og bevegelse. Timene foregår i et moderat tempo og programmet bygger på klassiske Pilates øvelser med mye variasjon. Vi bruker kroppen som verktøy, med å utfordre balanse og trigge muskulaturen. Øvelsene flyter i hverandre og jobber i ulike stillinger i ulike plan. I Pilates trenes muskulær utholdenhet da seriene ofte består av et høyt antall repetisjoner, alt fra 8-100 repetisjoner. Å være utholdende sterk i rygg og bukmuskler, og alle muskler som jobber med å stabilisere et ledd, kan bidra til skadeforebygging.