Yoga

 
DSC_8354.jpg
 
 
 

Yoga på Bekkestua

Yoga gir deg mulighet til å rette fokus innover, og dedikere tid til deg selv i en ellers hektisk hverdag. Vi jobber med flyt og pust, for på den måten å la kropp og sinn komme i kontakt med sin naturlige livskraft. Klassene bygges opp av en flow, hvor bevegelse og flyt synkroniseres med pusten. Fokuset for yoga er blant annet økt kroppsbevissthet, styrke, fleksibilitet, stressreduksjon og velvære. Yoga handler om konsentrasjon og fokusering, om å ta kontroll over eget mentalt og kroppslig liv, slik at sansebegjær og mental aktivitet faller til ro og til syvende sist opphører.

Yoga kan ha en dempende effekt på stress da du blir mer oppmerksom på pusten og på å puste dypt og rolig helt ned i magen, det vil aktivere det parasympatiske nervesystemet som sørger for å berolige kroppen når den er stresset. Ulike øvelser og strekk løsner spenninger i feks rygg og nakke.

Yoga tirsdag kveld

Yoga tirsdag kveld er Vinyasa Yoga, som er en flyt av ulike yoga asanas, med fokus på pust og synkronisering av pust og bevegelse. Vinyasa yoga er en dynamisk form for yoga, som bygger opp kroppens styrke, bevegelighet, balanse og koordinasjon. Timen er en kombinasjon av dynamisk flyt som gir utfordringer i begynnelsen av timen, og retter fokus mot meditative, beroende øvelser og lengre tøyesekvenser på slutten. Yogalæreren fokuserer på skadeforebygging og tilstedeværelse i oppbygningen av sekvensene, og fletter prinsipper fra yogaterapi inn i klassen. Timen avsluttes med pusteøvelser, meditasjon og avspenning. Instruktøren gir alltid alternativer og tilpasser klassen etter deltakernes nivå, alder behov og ønsker, og kjører ofte forskjellige nivåer i løpet av timen. Yogalæreren tilbyr modifikasjoner til nybegynnere eller folk med skader, samt utfordringer til viderekomne, hvis nivået i klassen varierer. På denne måten er Vinyasa Yoga utfordrende, men gir likevel rom for tid til å utforske stillinger og lære å lytte til kroppens behov.  

Yoga torsdag morgen

Yoga torsdag morgen bygger på inspirasjon fra Ashtanga, med fokus på flyt og de grunnleggende øvelsene. Klassen styrker både sener, ledd og muskulatur, gjennom bruk av blant annet solhilsen. Solhilsen brukes både i oppvarmingsdelen for å varme opp ledd og muskulatur, men gjøres også mellom øvelsene i klassens hoveddel for å holde kroppen varm i de ulike posisjonene du går inn i. I tillegg til å bli sterk i sener, ledd og muskulatur, økes blodsirkulasjon som er med på å forbedre mobilitet i ledd og leddkjeder. Bevegelsene sørger også for at du får blodet til de vitale organene.

Yoga er ingen konkurranse, og handler ikke om å mestre en øvelse, men å repetere den for å få fremgang i mobilitet. De som føler seg for stive til å gjøre yoga er akkurat de som burde komme. Det handler om å jobbe i dine range of motion, og jobbe med å gjøre den større.

Vi jobber med å aktivere du bla kjernemusklaturen og blir sterkere i mage og rygg. Om du er usikker på om yoga passer deg så er dette en fin time for deg hvor vi har fokus på basis-øvelser. Her blir du kjent med grunnøvelsene og får et godt utgangspunkt. Timen passer for alle, og tilpasses etter deltakernes nivå.